FANDOM

Dragon Ball (ドラゴンボールKan, Doragon BōruHep Jap jest adaptacją mangi o tej samej nazwie. Cała manga została zaadaptowana do anime przez Toei Animation w dwóch seriach. Odcinki były emitowane w Japonii od 26 lutego 1986 do 19 kwietnia 1989 roku, oprócz 4 filmów.

Historia Edytuj

Po sukcesie i popularności nowej serii mangi Akiry Toriyamy Dragon Ball, Toei Animation ogłosiło, że będzie tworzyć animowaną adaptację serii. Pierwszy odcinek został wyemitowany 26 lutego 1986 roku, po serii, której premiera odbyła się w Weekly Shōnen Jump. Serial zajmował przedział czasowy 19:00 w każdą środę w Fuji TV, który wcześniej był prowadzony przez inny hitowy serial anime Toriyamy, Dr. Slump - Arale-chan. Ten przedział czasowy stał się znany jako „Blok Toriyamy”, ponieważ jedna z jego serii była emitowana w tym konkretnym przedziale czasowym przez zdumiewające 18 lat!

Znaczna część głównych pracowników Dr Slumpa pozostaje nad pracą Dragon Ball, w tym Minoru Okazaki jako reżyser serialu, Shunsuke Kikuchi jako kompozytor muzyczny, Keizō Shichijō jako planista serii i Minoru Maeda jako główny animator. W marcu 1987 r. Saga Red Ribbon zawierała humorystyczne skrzyżowanie bohaterów z serii Dr. Slump, tak jak Toriyama pierwotnie zrobił to w mandze, na zawsze łącząc obie serie. W miarę rozwoju historii Dragon Ball zmienił się z serii gagów w serię o wiele bardziej zorientowaną na akcję, co jeszcze bardziej zwiększyło popularność serii.

Jednak gdy anime zbliża się do jednego z głównych punktów zwrotnych w mandze, pracownicy anime zdecydowali, że konieczna jest zmiana nazwy serii anime, aby to zaznaczyć. W ciągu trzech lat seria Dragon Ball miała w sumie 153 odcinki i trzy filmy, wszystkie oparte na wcześniej ustalonych wydarzeniach w telewizyjnym serialu anime. Niestety, serial jest często pomijany przez fanów i błędnie uważany za nic innego jak tylko odskocznię do jednej z najbardziej popularnych serii anime akcji wszechczasów: Dragon Ball Z.

Emisja w PolsceEdytuj

W Polsce transmisję Dragon Balla rozpoczęto jesienią 1999 r. na antenie RTL 7[1].

RTL7 nadawał odcinki z polskim lektorem nałożonym na francuski dubbing. Po zdobyciu aprobaty fanów Dragon Ball, Dragon Ball Z i Dragon Ball GT były wyświetlane w ramówce stacji aż trzykrotnie[2]. W 2003 roku, wraz z nową polityką stacji, zdecydowano się zaprzestać transmisji.

Sagi Edytuj

W głębi gór mieszka mały chłopiec, który jest bardzo silny i jest znawcą sztuk walki. To sierota, jago jedyny krewny, "dziadek" zmarł w dziwnych okolicznościach.

Od tego czasu zajmuje się codziennymi zadaniami, takimi jak wycinanie drewna na opał czy polowanie na zwierzęta w poszukiwaniu pożywienia. Tak zaczyna się ta fantastyczna przygoda naszego bohatera Son Gokū.

Lista sag Edytuj

  1. Saga Pilafa
  2. Saga 21 Tenka’ichi Budōkai
  3. Saga Armii Red Ribbon
  4. Saga Uranai Baby
  5. Saga Solowych Treningów
  6. Saga 22 Tenka’ichi Budōkai
  7. Saga Piccolo Daimaō
  8. Saga Niebiańskich Treningów
  9. Saga 23 Tenka’ichi Budōkai
  10. Saga Zaślubin

Kontynuacje Edytuj

Dragon Ball Z Edytuj

2628102208 1 7 Nh5YeaaK (1)  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Z.

Dragon Ball Super Edytuj

2628102208 1 7 Nh5YeaaK (1)  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball Super (anime).

Spin-off Edytuj

Dragon Ball GT Edytuj

2628102208 1 7 Nh5YeaaK (1)  Więcej w osobnym artykule: Dragon Ball GT.

Połączenia zewnętrzne Edytuj

Ciekawostka Edytuj

  • Seria jest podobna do anonimowej literackiej opowieści Journey to the East.

PrzypisyEdytuj

  1. W roku 2002, kiedy trwały emisje powtórkowe Smoczych Kul, stacja zmieniła nazwę na TVN 7.
  2. Łączna liczba odcinków tych trzech serii to 508, więc w przybliżeniu aż 212 godzin zegarowych czasu antenowego zajmowała jedna transmisja od początku do końca.